ComplexityJam

Leírás

Május 29-én indult a 168 órás, ComplexityJam című nemzetközi game jam, amelynek témája a COVID-19 járvány kapcsán a folyamatos hírdömping, hírközlési kényszer és a fake news, az álhírek problematikája. Egyénileg és csoportban is lehet jelentkezni, és a videójátékok mellett egyéb interaktív digitális narratív alkotások létrejöttét is várják. Az eseményről a Kreatív is hírt adott.

A GAME JAM TÉMÁJA: Surviving the Infodemic

Az álhírek terjedése különösen veszélyes a fiatal, középiskolás és egyetemista korosztályra, akik a kritikus információfeldolgozásban segítségre szorulnak. Szükség van az álhírek felismerésével kapcsolatos készségfejlesztésre és a tudatosság erősítésére - különösen most, a járvány kapcsán. Ennek egyik eszköze lehet a játékok és az interaktív tartalmak fejlesztése, hiszen könnyedebb viszonyulási módot ajánl, közösségben készül, és ez segíthet a nehézségek hatásának enyhítésében.

A game jam célja, hogy az elkészülő alkotások olyan kérdésekkel foglalkozzanak, mint a vírus okát többféleképpen értelmező magyarázatok; az egyes országok vírus elleni harcának különböző, egymásnak ellentmondó módjai vagy az egymással szembenálló stratégiák (pl. a nyájimmunitás elérése kontra más, görbét laposító stratégiák). 

Az esemény keretében olyan játékok és egyéb interaktív digitális narratív alkotások (interaktív irodalmi alkotások; news gamek; immerzív újságírói alkotások) létrejöttét várják, amelyek a járvány kapcsán egyrészt a fake news, az álhírek problematikájával foglalkoznak, ugyanakkor a közösségi média platformoknak köszönhetően azzal a ténnyel is, hogy a hírek elárasztanak minket. 

Az elkészült alkotásokat a nemzetközi zsűri abból a szempontból is vizsgálja, hogyan tudják a játék célját és ennek a komplex problémának egy-egy részét - a hatását, kiindulópontjait, miértjeit (pl. politikai okok, az emberek reakciója, terjedésének módozatai)  - bemutatni, illetve hogy mennyire tud kiegyensúlyozott játékélményt átadni a játékosnak.

A június 13-ai díjátadóval záruló ComplexityJam fődíját a Temp in Charge című játék nyerte. 

 

A ComplexityJam kezdeményezője az INDCOR projekt, főkoordinátora Hartmut Koenitz, az Amsterdam University tanára. Az esemény szervezésében olyan rangos egyetemek vesznek részt, mint a finn Aalto University és az amerikai Georgia Institute of Technology. A MOME részéről Bakk Ágnes Karolina, az Innovációs Központ kutatója koordinálja a projektet.

A ComplexityJam támogatója: NKFIH