Bemutatták a THIRTYTHREE – A fotográfia új horizontjai című kiállítást Bredában

Fotográfia

Október 4-én nagy sikerrel megnyílt a MOME Fotográfia Tanszékének kiállítása a Breda Photo Festivallal közreműködésben a brédai Grote Kerk épületében. A megnyitón nem csak a helyi közönség vett részt, hanem a Kreatív Európa által támogatott Nemzetközi Fiatal Tehetségggondozási együttműködési projektben résztvevő egyetemek hallgatói és oktatói is, mivel aznap került sor a program kick-off eseményére is. A megnyitón részt vettek egyetemünk oktatói: Kudász Gábor Arion, Máté Gábor, Szalontai Ábel. A kiállítás megvalósulását a Nemzeti Kulturális Alap és a MOME Fotográfia Tanszék valamint a Breda Photo tette lehetővé.

A kiállítás elsőként a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ együttműködésében valósult meg 2018. őszén, melynek katalógusa a berlini Hatje Cantz Verlag gondozásában jelent meg. Idén, a kiállítás egy éves évfordulóján, a MOME és a BredaPhoto közös szervezésében valósult meg ismételten a nagy volumenű tárlat.

A kiállítás visszatekintés a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem MOME Fotográfia Tanszék képzésének elmúlt harminchárom évére harminckilenc MOME alumni fotográfus művein keresztül. Az alkotói pozíciók jelen együttállása a képzés védjegyévé vált gondolkodásmód bemutatásán túlmenően a magyar fotográfia új évezredbeli lehetséges öndefiníciójaként is értelmezhető. 1984-ben indult az első fotográfus évfolyam az akkor még Magyar Iparművészeti Főiskolán a Kopek Gábor által indított szakon. Az eltelt harmad évszázadban radikálisan átalakult a magyar társadalom, kultúra és történelemszemlélet, új évezredbe léptünk és folytonosan új távlatok nyílnak meg. A fotográfia szerepe és helye nem csak a művészetek között értékelődik át. Beérett egy generáció, amelyik közép-európai identitását földrajzilag minden korábbinál szélesebb horizonton, globális hatások áramában határozza meg. Jogosan merül fel a kérdés, milyen szerepet játszik ebben a ma már Moholy-Nagy László védjegyét hordozó képzés.

A kiállítás szándékosan kerüli a linearitást és az időrendiségen alapuló bemutatást, illetve a szokványos műfaji csoportosításokat. Rendezőelvvé a képzést jellemző témaközpontú oktatáshoz illeszkedve a horizont fogalma vált. A nagyon is valóságos és egyben képzeletbeli vonal fizikai, formai és szimbolikus tartományokat választ szét és kapcsol egybe, mint a kiemelt négy ellentétes, mégis egymást kiegészítő fogalompár: a természet és kultúra kétséges egyensúlya, az akkor és most súrlódása, a tudatos és a tudattalan állapotok ütköztetése, remény és reményvesztettség közti ingadozás. Az alkotói pozíciók fogalmi, tárgyi, pszichológiai érintkezési pontjain e dualitás a közös nevező.

Kiállító művészek: Bánhegyesy Antal, Bartha Máté, Biró Dávid, Bognár Benedek, Ember Sári, Fabricius Anna, Fátyol Viola, Ficsór Zsolt, Gulyás Miklós, Herczeg Eszter, Koleszár Adél, Kovács Alida, Kovács Katalin, Kozó Attila, Kudász Gábor Arion, Lábady István, Ladocsi András, Lakos Máté, Máté Balázs, Máté Gábor, Misetics Mátyás, Molnár Zoltán, Molnár Ágnes Éva, Móró Máté, Péter Ildikó, Piti Marcell, Puklus Péter, Rácmolnár Milán, Rédling Hanna, Sivák Zsófia, Szalay Krisztina, Szalontai Ábel, Szatmári Gergely, Szombat Éva, Törcsi András, Tóth Barnabás, Zagyvai Sári, Zana Krisztián, Zellei Boglárka Éva

További információ: bredaphoto.nl

Forrás: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

Publikálva: 2019-10-17 14:40:00

Hírek