Tanítsunk Magyarországért x MOME

Egyetemünk 2021 március 5-én csatlakozott  a Tanítsunk Magyarországért! mentorprogramhoz. 
Várjuk azoknak a hallgatóknak a jelentkezését, akik elkötelezettek amellett, hogy másoknak segítsenek, és ők maguk is fejlődjenek, tanuljanak! 

A program célja:

a vidéki hátrányos helyzetű kistelepüléseken élő, 7. és 8. osztályos tanulók támogatása abban, hogy minél sikeresebbek legyenek a pályaválasztásban és a továbbtanulásban. A mentorok feladata, hogy segítsék a tanulók iskolai sikerességét, támogassák a pályaorientációjukat, bővítsék az internethasználati kompetenciákat, növeljék az önbizalmukat, megmutassák a tanulóknak a településen túli világ izgalmait és lehetőségeit – állatkertet, a múzeumokat, a középiskolákat, a vállalkozásokat, hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle jövőből választhatnak. Egy mondatban összefoglalva, segítsék őket abban, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot.

Olyan alap- vagy mesterszakos, nappali tagozatos hallgatók jelentkezhetnek a magyar nyelvű felkészítő kurzusokra, akiknek még legalább három félévük van hátra a magyar nyelven folytatott egyetemi tanulmányaik befejezéséig.

A mentorálás félévében (TM2 kurzus) a hallgatók havi 35 000 Ft ösztöndíjat, valamint a kisdiákok programjaira költhető havi 10 000 Ft költőpénzt, a MÁV vonatain teljes körű, a Volán buszjáratain a célállomásig szóló ingyenes utazási lehetőséget kapnak, ezen felül a MOL LIMO szolgáltatása is ingyenesen igénybe vehető.

A jelentkezés ideje a 2022 őszi félév  tárgyfelvételi időszaka : augusztus 31-től szeptember 12-ig.  

A jelentkezés  a Neptunban az B-SZ-301-ELM-222301-01 és a M-SZ-301-ELM-222301-01 Tanítsunk Magyarországért I. / Szabadon választható tárgy 3.  kurzus felvételével lehetséges. 

________________

Ismerkedj meg a kurzus két oktatójával, Arndt Bernadettel és Lázár Gyopárkával: 

Sikeresen zajlott  2021 márciusában a   nyitó esemény, ahol volt tanár szakos hallgatók vezetésével fogadtak hallgatói mentorok vidékről érkező gyerekeket kreatív workshop keretében. 

Böszörményi-Nagy Gergely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány elnöke a csatlakozás kapcsán elmondta: “Minden hazai egyetem érdeke, hogy egyetlen tehetséges gyermek se vesszen el a felsőoktatás számára csak azért, mert nehezebb sorba született. Ezzel a szerepvállalással a MOME nem gesztust gyakorol, csupán a kötelességét teljesíti.”

 

További információért látogass el a Tanítsunk Magyarország hivatalos weboldalára: https://tanitsunk.hu/
Személyesen a  tmo@mome.hu  címen tudsz érdeklődni. 
A program leírása

A Tanítsunk Magyarországért program megvalósításával a lehetőségektől elzártabban élő kisiskolások számára elérhető közelségbe kerülnek azok a karrierutak, amelyek a szociális és földrajzi helyzetük miatt esetenként nem voltak adottak számukra. A velük dolgozó egyetemi hallgatók, mentorok feladata, hogy a gyereknek megmutassák, számukra is vannak lehetőségek a kiteljesedésre, és a képességük alapján a tanulással sokra vihetik. A program során a mentorált gyerekeket a mentorok kalauzolják a településen túli izgalmak megismerésében, így közösen látogatják a középiskolákat, a valós munkaerőpiaci ismereteket átadó vállalati nyílt napokat, az állatkertet, a múzeumot annak érdekében, hogy lássák, hányféle jövőből is választhatnak.

Ennek hozadékaként erősödnek a kisközösségek, és olyan társadalmi csoportok is találkoznak egymás problémáival, amelyek eddig gyakran elszigetelten éltek egymás mellett az adott régiókban, így erősítve a társadalmi felelősségvállalást az érintett csoportokban.

 

A mentorok kiválasztása

Mielőtt a hallgatók megkezdenék az általános iskolában a mentorálást, részt vesznek egy felkészítő kurzuson, amely során elkezdődik egy érzékenyítési folyamat, és ahol a hallgatók látóköre jelentősen bővül, és újszerű szemléletet sajátíthatnak el. E kurzus segítségével olyan alapismeretet kapnak, amelyek hozzájárulnak a mentori tevékenységeik megfelelő színvonalú végzéséhez. Olyan alap- vagy mesterszakos, nappali tagozatos hallgatók jelentkezhetnek a magyar nyelvű felkészítő kurzusokra, akiknek még legalább három félévük van a magyar nyelven folytatott egyetemi tanulmányaik befejezéséig, és nem doktori képzésben tanulnak.

A kurzus sikeres teljesítése után kezdhetik meg a hallgatók a mentorálást a kiválasztott általános iskolai intézményekben. A hallgatók csak aktív egyetemi státusszal végezhetnek mentori tevékenységet, ezért a szerződésük mindig csak egy félévre vonatkozik.

A mentorok kiosztása általános iskolákba

A mentorok kiosztása az általános iskolákba két pilléren nyugszik. Egyrészt a szervező intézmény és a hallgatók megállapodásán, másrészt pedig az iskolai osztálylétszámon. Ugyanis a program indulásakor kialakított irányelv szerint egy mentor 4 általános iskolai tanulóval fog foglalkozni.

A hallgatók általános iskolákba való kiosztásakor kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy ezt az értéket megtartsuk. A mentorálási program egyik fő szempontja az is, hogy teljes osztályok kerüljenek bele a programba, ennek következtében az osztálylétszámok nem teszik minden esetben lehetővé, hogy egy hallgatóhoz négy diák kerüljön. Így előfordulhat, hogy egy mentorhoz 3 vagy akár 5 tanuló is tartozik.

Az általános iskolai tanulók programba való bekerülésének menete

Az intézménynek a programba való bekerülése nem eredményezi a tanulók automatikus bekerülését. A bekerült osztály minden tanulója jogosult arra, hogy a programban részt vegyen, ehhez azonban a szülőnek/gondviselőnek egy nyilatkozatot kell aláírnia, amely visszavonásig, valamint az általános iskolai tanulmányok befejezéséig érvényes marad. Fontos megjegyezni, hogy abban az esetben, ha a tanuló nem csatlakozott a programhoz, a félév során, illetve a tanulmányai során bármikor meggondolhatja magát, és egy aláírt szülői nyilatkozattal ő is részt vehet a programban.

A programkoordinátor feladata, hogy a szülői nyilatkozatot a megadott határidőig eljuttassa szkennelt formában, valamint postai úton is a Tanítsunk Magyarországért program szervezőihez.

A programban részt vevő tanulók kapnak egy felhasználói profilt a Tanítsunk Magyarországért program hivatalos honlapjához (www.tanitsunk.hu). A honlapon időközönként (félévente) egy kérdőívet kell kitölteniük a tanulóknak. A kérdőív a program hatáselemzését szolgálja, ezért minden tanulónak kötelező kitöltenie. Az iskolai koordinátor feladata, hogy a kitöltéseket felügyelje, és géptermet biztosítson ehhez.

Mind a mentorok, mind pedig a mentoráltak kapnak egy TM-kártyát, amely ingyenes utazási lehetőséget biztosít nekik a VOLÁN és a MÁV járatain. Ehhez szükséges, hogy az iskolai programkoordinátor megküldje e-mailben a Szervezők felé a tanulók nevét és OM-azonosítóját. Ha nincs minden tanulónak diákigazolványa, akkor a mentorral közösen segítsék a tanulókat a papírok ügyintézésben.

A mentor–mentorált párok kialakítása

Az elmúlt félévek gyakorlatai azt mutatták, hogy a legjobb módszer a mentor-mentorált párok kialakítására, ha ezt az iskolai koordinátorok végzik (akár a mentorokkal egyeztetve) egy ismerkedési fázist követően. Fontos, hogy egy személyes csoportos találkozó és beszélgetés során mindenki megismerkedjen a másik érdeklődésével, hobbijával.

Az egyetemi oktatók eddig tapasztalataik alapján az alábbi fontosabb irányelveket fogalmazták meg:

• Fontos, hogy ne a mentorok válasszák ki a mentoráltjaikat, és ne is a gyerek a mentorukat.

• A gyerekek beosztását az osztályfőnök és az iskolai programkoordinátor végzi, miután személyes beszélgetés(ek) során megismerte a mentorokat (érdeklődés, hobbi, mentalitás stb.).

• Ezt a tényt fontos előre közölni mind a gyerekekkel, mind a mentorokkal, nehogy az első találkozáskor spontán módon elkezdődjön egy kiválasztási folyamat.

• A gyerekek beosztása ne a gyerekek előtt (és ne velük megbeszélve) történjen, ők már csak a beosztás eredményével ismerkedjenek meg.

• Fontos arra törekedni, hogy a mentorok sokszínű gyermekcsoporttal foglalkozzanak, tehát ne kerüljenek kialakításra „jó tanuló/magatartású” és „rossz tanuló/magatartású” csoportok, hanem valóban minél többszínű csoportok (mentor + 4 iskolás) legyenek az osztályban.

A mentorálás tartalma

A programkoordinátornak felelőssége van, hogy a mentorálás lebonyolításában segítse a hallgatót, valamint szükség szerint ellenőrizze a foglalkozásokat. Ezért kiemelt fontosságú, hogy rövidebb leírást adjunk mind a tanulóknak, mind a hallgatóknak arról, hogy mi lehet és mi nem lehet mentori tevékenység.

A mentorok hetente 6 órában tartanak foglalkozásokat a mentoráltjaiknak. A heti 6 óra rugalmasan kezelendő. A mentor akár kétszer három órában is mehet az intézménybe. Fontos, hogy az ettől való eltérést vagy egy hét kihagyását a mentornak mindenképpen előre jeleznie kell mind az egyetemi oktató, mind pedig az iskolai koordinátor felé.

A mentorok különböző foglalkozásokat tarthatnak a tanulóiknak. Tanórák után lehet a mentoráltak számára szabadidős tevékenységeket szervezni, megvalósítani az iskolában, mint például: kreatív, játékos, társasjátékos, mozgásos foglalkozásokat, sporttevékenységeket, szakköröket, filmklubokat. Ha lehetőség van rá, a mentor az iskolán kívüli helyszínre is szervezhet szabadidős programokat mentoráltjainak (hétköznap és hétvégén egyaránt). Pl. középiskolai nyílt napok, pályaorientációs célú kirándulások, szabadidős tevékenységek szervezése (mozi-, színház-, kalandpark-, kiállítás-, múzeum-, állatkert-látogatás, valamint el is viheti mentoráltjait az egyetemekre, a különböző cégekhez). Ezeket a programokat javasoljuk a többi mentorral közösen megszervezni.

Hospitálás a tanórákon

A tanórák megfigyelése elsősorban a mentoráltak megismerése céljából a mentorálási folyamat legelején, illetve a mentorálási folyamat során esetlegesen fellépő, az adott tantárgyhoz köthető problémák megismerése, megértése érdekében végzett tevékenység. Ezen kívül a mentor nem ülhet bent a tanórákon megfigyelőként, csakis aktív résztvevőként tartózkodhat bent a tanteremben, így ha van rá mód, az órán projektfeladatokban tudnak a gyerekkel közösen dolgozni, plusz figyelemmel segítve a pedagógus munkáját.

Helyettesítésben való részvétel

Hiányzó tanár helyettesítése esetén a mentor – amennyiben vállalkozik rá – egyedül vagy mentortársaival együttműködve megtarthatja a 45 perces órát, de semmiképpen sem az adott tantárgy óráját! Ilyen esetben tarthat például kreatív, kézműves, pályaorientációs, közösségépítő vagy egyéb játékos, társasjátékos foglalkozást.

A mentoráltjai fejlődése érdekében a mentor konzultálhat az érintett pedagógusokkal.

A mentor nem végezhet olyan tevékenységet, amely a mentor és a mentorált támogató, segítő, bizalmon alapuló kapcsolatát veszélyeztetheti (pl. a tanulók feleltetése, dolgozat íratása). A mentor és a mentorált kapcsolatának, találkozásainak pozitív, élményszerű jellegét az egész mentorálási folyamat során meg kell őrizni. Emiatt a mentor az alábbi tevékenységeket nem végezheti:

  • Iskolai tanórák szervezése, megtartása
  • Megoldatlan helyettesítés esetén az érintett szakóra megtartása
  • Feleltetés, dolgozat íratása, kompetenciamérés
  • Osztályozás
  • Iskolai, pedagógusi adminisztratív feladatok ellátása

Kérjük, ezek figyelembevételével segítsék a mentorok munkáját!

A Tanítsunk Magyarországért program honlapján nemcsak az általános iskolai tanulók vannak jelen, hanem a program összes szereplője/érintettje, így az egyetemi oktatók, a mentorok és az általános iskolai programkoordinátorok is.

Ennek értelmében a programhoz való csatlakozás során minden iskolai koordinátor rendelkezni fog egy TM Profillal és meg fogja kapni a bejelentkezéshez szükség adatokat, hogy a honlapon majd a szükséges feladatait el tudja végezni. Ezek átlagosan heti szinten maximum fél órát jelentenek az eddigi tapasztalatok alapján.

A honlapon minden szereplőnek külön feladata van. A mentorálás monitoringjának céljából a hallgatóknak (mentoroknak) minden egyes mentorálási alkalomról egy beszámolót kell írniuk a felületre, amelyet képpel egészítenek ki.

Az iskolai koordinátoroknak pedig rálátásuk van ezekre a beszámolókra, és ellenőrzési szerepet is betöltenek, ezt hétről hétre végre kell hajtaniuk. Tehát lehetőségük van arra, hogy az adott mentor rögzített beszámolóját jóváhagyják vagy elutasítsák. Ez a program egyik alapvető feladata, hiszen ezzel elkerülhető, hogy egy mentor olyan foglalkozást rögzítsen, amely meg se történt. Itt elsősorban nem tartalmi felülvizsgálat a cél, hanem arra vonatkozó visszajelzés, hogy valóban ott volt-e a mentor a bejegyzésben jelzett foglalkozásokon.

Ezenkívül másik szükséges feladat, hogy a már kialakított mentor-mentorált párokat rögzítse a honlapon.

A honlap használatához a programba való csatlakozáskor és a bejelentkezési adatok megküldésekor egy kézikönyvet is csatolni fogunk.

A helyi pedagógusok fontos szerepet töltenek be a mentorprogramban. Hiszen az ő közreműködésükkel ismerkednek meg a hallgatók a tanulókkal. Ők fogadják hallgatókat az intézményben, és segítik őket mentori tevékenységeik elvégzésében. Ezenkívül ellenőrzői feladatot is ellátnak. A programramkoordinátor feladatai összegezve:

  • A szülői nyilatkozatok összegyűjtése a megadott határidőig és ezek elküldése a Szervezőknek
  • A csatlakozó tanulók nevének és OM-azonosítójának elküldése a Szervezők részére
  • A TM-kártya kiosztása a tanulók részére, az átadás-átvételi papír aláíratása
  • A mentorok fogadása az intézményben
  • A mentorok megismerése és bemutatása az általános iskolai tanulóknak
  • A mentor-mentorált párok kialakítása az említett irányelvek szerint
  • A honlapon a mentor-mentorált párok rögzítése
  • A tanulói kérdőív kitöltésének koordinálása, felügyelete
  • A kérdőív határidőn belül való kitöltéséért és a szülői nyilatkozat határidőn belüli aláírásáért is felel
  • A honlapon a mentorok által rögzített közös beszámolók ellenőrzése, jóváhagyása vagy elutasítása
  • A mentorok segítése a közös programok lebonyolításában
  • Az intézmény lehetőségeihez mérten eszközök és helyiségek biztosítása
  • Kapcsolattartás a mentorokkal, az egyetemi oktatókkal és a Szervezőkkel
  • Problémák, fennakadások jelentése a Szervezők felé

Az iskolai programkoordinátorok a Tankerületi Központtal szerződést kötnek, és a Tanítsunk Magyarországért programban vállalt és elvégzett feladataikért havi szinten megbízási díjban részesülnek.

Az egyetemi mentorprogramban résztvevő egyetemisták, a közreműködő általános iskolák egyikében, meghatározott számú 7.és 8. osztályos kisdiákkal kezdik meg a közös munkát, a közös élményszerzést, amelyért havi 35 ezer forintos ösztöndíjban részesülnek, amit eredményesség alapján az alábbi  juttatások egészítenek ki: 

  • havi 10.000 Ft költőpénzt kapnak, melyet a mentoráltakkal közös programok szervezésére fordíthatnak, 
  • a Tanítsunk Magyarországért programban résztvevők a TM kártyával ingyenesen vehetik igénybe a MÁV és a Volán járatait, 
  • a szorgalmas és elhivatott mentoroknak esetenként célprémium formájában köszönjük meg féléves/egész éves munkájukat. 

Egy hallgató maximum négy-öt diákot vesz a szárnyai alá, és segít nekik abban, hogy sikerrel fejezzék be az általános iskolát, valamint tovább folytassák tanulmányaikat a középfokú oktatásban.  

Mit csinál egy mentor? 

  • az őszi félévben részt vesz a tömbösített mentorképzésben, majd a tavaszi félévben heti rendszerességgel mentorál Budapest környéki diákokat 
  • a mentorálás lényege, hogy körülményeik miatt nehezebb helyzetben lévő  fiataloknak segítsünk a tanulásban, önmaguk fejlesztésében, jövőképük kialakításában 
  • a  mentor segíti a diák tanulását, önismeretét, céljainak elérését, megismerteti vele a környékbeli továbbtanulási lehetőségeket, a felvételi rendszert, az információszerzés módját  

Miről szól a mentorképzés?  

  • a mentorálásra felkészítő képzés összetett: tartalmaz pszichológiai és pedagógiai ismereteket, gyakorlatokat és lokális információgyűjtést is 
  • célja, hogy a leendő mentorok megfelelő ismereteket kapjanak a diákok  szocio-ökonómiai helyzetéből adódó nehézségekről, a fejlesztési lehetőségekről, a partneriskolák jellegzetességeiről, a tanulás és továbbtanulás segítésének módszereiről, illetve fontos a saját élményekre alapuló önismeret fejlesztés 

Miért jó mentornak lenni? 

  • rengeteget tanulhatsz, kiléphetsz a komfortzónádból, ritka és értékes tapasztalatot szerezhetsz 
  • megvalósítható célokat és jövőképet adhatsz olyan fiataloknak, akik számára a lehetőségek elérhetetlennek, a célok pedig távoli álomképeknek tűnnek 
  • részese lehetsz egy olyan közösségnek, ahol az emberek valóban tenni szeretnének egymásért 
  • mentorként havi juttatást és kreditet kapsz 
  • Ki lehet mentor?  
  • egyetemi hallgatók, akik az őszi félévben felvették és elvégezték a felkészítő  kurzust, majd a tavaszi félévben  mentori tevékenységet vállalnak  
  • Hogyan jelentkezhetsz?  
  • vedd fel a Tanítsunk Magyarországért kurzust szeptemberben 
  • Ha további információt szeretnél, látogass el a https://tanitsunk.hu/ weboldalra, vagy írj az tmo@mome.hu email címre