Bemutatkoznak az Ugrás a jövőbe! mentorai

Az Ugrás a jövőbe! fiataloknak szóló, online alkotói pályázat első fordulóban továbbjutott csapatai a MOME mentorpárjainak segítségével fejlesztik tovább kreatív alkotásaikat. A  közös felkészülést követően egyhetes intenzív, online workshop keretében valósítják meg a csapatok továbbfejlesztett műveiket. 

A mentorok feladata, hogy a tervezői gondolkodás és felelős tervezési szemléletmód átadásával, a fejlesztési célok meghatározásával a pályázatban résztvevő diákok képessé váljanak saját projektjük tudatos fejlesztésére. 

Az alábbiakban bemutatjuk az Ugrás a jövőbe! pályázat mentorait és az általuk mentorált csapatokat.  A MOME oktatóiból és hallgatóiból álló párok nevei jórészt a MOME Doktori Iskolához köthetők.

 
Mentorok: Szentandrási Dóra, Póczos Valéria
Csapat: Duoda

Szentandrási Dóra, építész

Doktori kutatásomban a téri részképességeket és a téri gondolkodást vizsgálom valós és virtuális térben. A GYIK Műhely oktatójaként térszemléletet fejlesztő programot dolgoztam ki 6-12 éves gyermekek részére, valamint a GYIK Műhely akkreditált pedagógus továbbképzés programjának oktatója vagyok. Munkámban a kreatív alkotó feladatok és a STEAM összekapcsolására, a MOME-n tartott kurzusaimban a design gondolkodás átadására törekszem a vizuális kommunikáció eszközeinek segítségével. 

Póczos Valéria, textiltervező művész; vizuális,-és környezetkultúra tanár 

Doktori kutatóként a designkultúra közoktatásban megvalósuló lehetőségeit kutatom, melyhez kiváló terepet nyújt munkahelyem, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, ahol vizuális kultúra vezetőtanár vagyok. Az MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport tagjaként innovatív tanítási-tanulási programok készítését és kipróbálását végeztem Tárgy-, és környezetkultúra modulban, melyben a problémákra érzékenyen reagáló, cselekvő attitűd előmozdítása, valamint a térszemlélet fejlesztése volt fókuszban. Az említett fejlesztési célok, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tartott kurzusomban is nagy hangsúllyal szerepeltek

A pályázat mentoraiként célunk, hogy a csapatnak jó hangulatú, inspiráló konzultációk során adjuk át a tervezői, alkotó szemléletmódot és gondolkodást.

2 fős csapatunk építészeti témájú pályamunkát adott be az 1. fordulóba. Lenyűgöző a srácok kreativitása, szabad gondolkodása és a feladatokhoz való hozzáállása.

 
Mentorok: Bakk Ágnes Karolina, Szabolcs Erzsébet
Csapat: Jégmadarak

Bakk Ágnes Karolina, kutató

A MOME Innovációs Központ kutatói munkám mellett, interaktív digitális storytellinget és future forecastinget tanítok az egyetemen. Emellett narratív designerként dolgozom videojátékokban. A Zip-Scene Konferencia alapítójaként és a Vektor VR kurátoraként dolgozom.

Szabolcs Erzsébet,  textiltervező

Fenntartható táskákat és kiegészítőket tervezek és készítek, a Malinkó márka alapítójaként, Tóth Daniellával dolgozom együtt. Jelenleg a MOME textiltervezői mesterképzésére járok. 

Azért örülünk, hogy mentorként részt vehetünk az Ugrás a jövőbe! című programban, mert nagyon inspiráló tinédzserekkel dolgozni, rengeteget tanulhatunk tőlük, mivel egy teljesen más mindsetet képviselnek, amely minket is rásegít a "dobozon kívüli" gondolkozásra. A Jégmadarak csoport projektje pedig különösen izgalmas számunkra, mivel egy olyan tömény utópisztikus gondolatvilágot tár elénk, amely számos projektet táplálhat és reméljük a közös munka során ezekből párat fel is tudunk göngyölíteni.

 
Mentorok: Orlai Balázs és Győrffy Rachel
Csapat: Floatta

Orlai Balázs, dizájner, a MOME oktatója

A szakmám a hobbim azaz design és design stratégia. Több mint 20 éve dolgozom szabadúszó tervezőként, 16 éve tanítok a MOMÉ-n, 1 éve vagyok a MOME IK kutatója.  Örömmel vállaltam mentorálást, mert kíváncsi vagyok hogyan gondolkodnak a 10.-es gimisek. Megismerve a csapatot, remélem tudok nekik abban segíteni, hogy egy szuper projektet rakjank össze és ezzel megnyerjék a versenyt és a fődíjat.

Győrffy Rachel, építészmérnök

Münchenben végeztem építészmérnökként és jelenleg a MOME doktorandája vagyok. Németországban és Magyarországon dolgoztam kisebb és nagyobb léptékű építészeti munkákon, többek között kutató- és laborépületek, egyetemi épületek tervezésében. Doktori kutatásomban a jövőtervezés és okos város koncepcióját is kutatom, amelyek által felvetett kérdéseket a csapattal való közös ötletelésbe és munkába is szeretném beemelni.

A Floatta csapat első fordulóban benyújtott pályamunkájának kidolgozottságát, újszerű, izgalmas, szociálisan tudatos hozzáállásának színvonalát csak a csapattagok motiváltsága múlja felül. Habár még nincsen tapasztalatom középiskolások mentorálásával, úgy érzem máris megtaláltuk az elengedhetetlen közös hangot a lányokkal, akik első évek építész hallgatókat megszégyenítő alapossággal indulnak neki a második fordulónak.Számomra mindenképpen inspiráló a mentori szerep és nagyon remélem, hogy izgalmas kérdésekkel új perspektívákból tudom majd a projektet a csapatnak bemutatni, amely által fejlődhet a Floatta!

 
Mentorok: Csernák Janka,  Blaumann Edit
Csapat: Elem

Csernák Janka, tárgytervező, art director

Tárgytervezőként végeztem 2012-ben, fémműves szakirányon. 
Néhány év piaci tapasztalat után meghívott alumniként csatlakoztam újra egyetemi projektekhez a MOME Ecolabbal együttműködve. Jelenleg szociális design-nal foglalkozom kutatóként, ami egy társadalmi és ökológiai fenntarthatóságra fókuszáló terület. A doktori kutatásomban női közösségek helyzetével foglalkozom

Blaumann Edit, operatőr

Művészettörténészként, majd operatőrként végeztem az ELTE-n, illetve SZFE-n. Jelenleg a MOME Doktori Iskolájának doktorandája vagyok, témám a BioDesign és a BioArt, tervezés az élő és az élettelen határán. Az Ugrás jövőbe! pályázatra azért jelentkeztem mentornak, mert a konstruktív aktivista szemlélet átadását meghatározó feladatnak tekintem a kívánatos jövő irányába tett átmenet útján.

 
Mentorok: Erdély Jakab, Juhász Janka
Csapat: Pici aranyhalak

Erdély Jakab, kutató

Mesterdiplomámat a MOME Média Design szakán szereztem. Számomra ez a szakirány egy univerzális eszköz, látásmód, egy művészeti nyelv elsajátítása, amely az általam érdekelt területek mindegyikén kamatoztatható. Szeretek fiatalokkal dolgozni, mert izgalmasnak tartom az ő látásmódjukat megismerni és a sajátommal egyeztetni ezt, közös megoldást találni. Olyan érzés az Ugrás a jövőbe pályázat mentorálása, mintha egy olyan megrendelővel dolgoznék, aki végre szabadjára engedi a fantáziáját amit együttes erővel életre keltünk.

Juhász Janka, építész

Építészként diplomáztam a MOME-n, ahol jelenleg a Doktori Iskola hallgatója vagyok. Mivel fenntarthatósággal foglalkozom, kifejezetten fontosnak tartom a jövő generációjának bevonását a kreatív gondolkodásba és a jövő alakításába! 

A Pici aranyhalak csapat egy rendkívül vidám, a világ problémáira megoldást kereső csapat. Saját rajzaik profi megmozgatásával és az animáció pontos zenére illesztésével indultak a versenyben, de úgy tűnik, egy komplex, izgalmas lehetőségeket rejtegető megoldással állnak majd a zsűri elé.

 
Mentorok: Gulyás Sára, Jakabfi-Kovács Boglárka
Csapat: Vr_the_innovators

Gulyás Sára, textil- és divattervező

2013-ban végzetem a MOME-n Textil és Divattervező Művészként. A Pikkpack DIY cipőmárka alapítójaként ismerhettek. Jelenleg a MOME Innovációs központ, Kreatív Fenntarthatósági HUB Ökodesign kutatójaként a fenntartható divatot kutatom. Fókusz területem a körforgásos divat. A pályázat során a VR_The_Innovators csapatot mentorálom, mely a mentális betegségekre kíván egy különleges AI eszközzel lelki segítséget adni. Nagy motiváció számomra, hogy az amúgy tabukat is erősen döntögető projekt,  a termék és koncepció ötleten kívül a mentális betegségek megismertetésével is foglalkozik.

Jakabfi-Kovács Boglárka, építész

2012-ben diplomáztam a MOME-n építészként, 2020 óta a Doktori Iskola hallgatója vagyok. Kutatási területem a globális felmelegedés és a design kapcsolata. Elkötelezett vagyok az interdiszciplináris együttműködések iránt, éppen ezért motivàló számomra a mentoràlás. A csapatot azért tartja különlegesnek, mert mernek kilépni a megszokott keretrendszerből és kompetensen nyúlnak egy összetett társadalmi problémához.

 
Mentorok: Naszádi Anna Huszty Edit
Csapat: JózanParasztiÉsz

Naszádi Anna, formatervező

A MOME-n végeztem formatervezőként, majd 2020-ban, legnagyobb örömömre visszatértem ide, most már mint az Innovációs Központ munkatársa. A Spekulatív Design kutatócsoport tagjaként a munkám a jövő tárgyainak elképzelése. Ez egy nagyon izgalmas, új területe a designnak, jó látni, hogy már útban is van az utánpótlásunk Csenge és Kamilla személyében. A "JózanParasztiÉsz" csapat tagjait abban igyekszem segíteni, hogy hogyan tudnak megalapozottan, mégis bátran gondolkodni a jövő közlekedéséről. Egy nagyon tehetséges (jövőbeni) formatervező+építész párost kaptunk Edittel, izgalmas lesz a végeredmény!

Huszty Edit, színpadi látványtervező

Színpadi látványtervezőként végeztem a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, a Temesvári Nyugati Egyetemen a kinetikus szobrászat színházi lehetőségeit kutattam. Jelenleg a MOME Doktori Iskolájában a színházi látványtervezéssel és rokon művészeti jelenségeivel foglalkozom. A Debreceni Egyetem Építészmérnöki Tanszékén tanítok.

A JózanParasztiÉsz csapat friss, könnyed ugyanakkor valóban észszerű gondolatai, ötletei saját munkámban is motiválnak. Hajrá JózanParasztiÉsz! 

 
Mentorok: Szerencsés Rita, Hosszu Erzsébet
Csapat: Pékség

Szerencsés Rita, kutató, oktató

Kutató/oktatóként a szociális design területén dolgozom, a MOME doktorandájakén főként szociális művészeti és design projektek hatásmérésével illetve integrált városfejlesztési gyakorlatokkal foglalkozom.

Hosszu Erzsébet, építész

Építész vagyok, civil aktivista és doktoranda. A doktori kutatásomban a MOME-n az interkulturális közösségi tér, mint komplex építészeti egység vizsgálatával foglalkozom. Kutatómunkám részét alkotja a vegyes kultúrákat összefogó színterek feltérképezése és azok működésének megértése, a tervezői szempontok megismerése és az építész feladatkörének kritikai vizsgálata. Ezen túl célom interdiszciplináris projektek kezdeményezése, melyek a vegyes kultúrájú közösségeket támogatják.

Mindkettőnk számára belső motiváció a korosztályos tanulás, a friss ötletek támogatása, valamint a MOME egyedi kezdeményezésének új formátumában való proaktív részvétel. Munkánk során a Pékség csapatot az építészeti szaktudás mellett, az emberközpontú tervezési szemlélet és az iterálás fókuszbehelyezésével támogatjuk.

 
Mentorok: Bognár Éva Katinka, Teleki Kitti
Csapat: Backstreet_Raccoons

Bognár Éva Katinka, animáció

Animáció szakon diplomáztam, 2016. óta oktatok, jelenleg a mesterképzést vezetem. Emellett illusztrátor és látványtervező vagyok, gyakran foglalkozom gyerekeknek szóló  tartalmakkal. 

Számomra is inspiráló a pályázat a témája, úgy érzem a résztvevő diákok tényleg teljesen szabadon engedhették a képzeletüket és kreativitásukat! 

Mind tervezőként, mind a hallgatók mentorálása során sokat dolgozom történetekkel, világok fejlesztésével, így elősorban ebből a szempontból igyekszem támogatni és segíteni a csapatom munkáját. 

Teleki Kitti, animáció szakos MA hallgató

Jelenleg az animáció MA szak másodéves hallgatója vagyok. Főként a transmédia jellegű projektek foglalkoztatnak, és a vizuális narratíva fejlesztés. A közös munkában számomra a “világépítés” rész a legizgalmasabb. Az, hogy hogyan gondolhatunk tovább egy elkészült projektet, milyen kutatási- illetve kivitelezési lehetőségei lehetnek a továbbiakban a csapat által befejezett rövidfilmnek. Jó kihívás számomra is, hogy hogyan tudja a csapatunk a saját elképzelései szerint szabadon továbbfejleszteni, és kibontani a jövővel kapcsolatosan felmerülő kérdéseket és 

 
Mentorok:  Farkas Júlia, Tőkés Anna
Csapat: Future-Continous

Farkas Júlia, animációs rendező

2009-ben végeztem a MOME animáció szakán, animációs rendezőként és a MOME oktatójaként dolgozom. Kreatív ötletekkel, egyedi világlátásommal támogatom a Future-Continous csapatát. 

Tőkés Anna, animáció szakos MA hallgató

Animáció mesterszakos hallgatóként, a diplomamunkámhoz készítek kutatást. Elsősorban a generációs kapcsolatok, és az oktatás, mentorálás lehetőségei foglalkoztatnak, az hogy hogyan lehet egyenrangú felekként fejlődni.

A csapat tagjai maguk is egy újító iskolarendszerben működő oktatásban vesznek részt. Ismereteik szélesítésével szeretnének újabb lehetőségeket nyújtani a jövő generációinak. Tervezési módszertanon keresztül gondolják újra az oktatási lehetőségeket a jelen technikai eszközökkel. 

Publikálva: 2021-06-04 13:47:00