Szívvel-lélekkel a magyar designért

Ambíciózus, tudatos, hisz a fejlődésben, és teljes erőbedobással azon dolgozik, hogy felkarolja, fejlessze a magyar divat- és designipart, és hírét vigye a hazai tervezőknek. Bata-Jakab Zsófival, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatójával beszélgettünk.

(Bata-Jakab Zsófival a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj kapcsán Foster Dorka beszélgetett.)

 

A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018 óta alakítja és segíti a magyar divat és design világ fellendítését. Mesélnél egy kicsit a szervezet történetéről, a növekedésről? 

Az Ügynökségünk megalakulását másfél éves előkészítő munka előzte meg, melynek során felmértük az oktatási és piaci szereplők, tervezők, gyártók, márkák igényeit. Az iparági szereplőkkel folytatott beszélgetéseink során rá kellett ébrednünk, hogy egészen a kezdetektől, az oktatástól kezdve segítséget kell nyújtanunk, hogy megreformálhassuk a hazai divat és design világát. Az ügynökség működésének három fontos alappillére van: az oktatás- és gyártásfejlesztés, a hazai stabilizáció elérése és a magyar márkák nemzetközi piacra segítése. Ezen pillérek mentén rengeteg projektet indítottunk el az elmúlt három év során, és olyan dolgokat értünk el, amikről álmodni sem mertem volna.

Mi indított el az úton, hogy közgazdászként a divat világában helyezkedj el; hogyan vált ez a hivatásoddá?

Mint ahogy ez a lányok többségéről elmondható, már kicsi koromban elkezdett érdekelni a divat. Egyetemi éveim alatt kezdtem el dolgozni egy neves divattervezőnél, Zoób Katinál, és tulajdonképpen ott is maradtam majdnem hat éven keresztül. Az alapoktól kezdtem - kávét főztem, nyomtattam, mindenféle asszisztenciális dolgot végeztem – és aztán fokozatosan kaptam egyre több és komolyabb feladatot, és ekkor szembesültem vele, hogy mennyi lehetőség van a divaton belül, milyen hiányosságok vannak, milyen területek szorulnak fejlesztésre. Nagyon örülök, hogy a közgazdaságot választottam, hisz minden üzletnek ez ad alapot, és a sok tanulásnak és munkatapasztalatnak köszönhetően eljutottam odáig, hogy végül azt csinálhatom, amit igazán szeretek.

 

Fotó: Lakos Máté

Fotó: Lakos Máté

Számodra melyik MDDÜ projekt volt a legemlékezetesebb szakmailag és mi tette azzá?

Igazából az összes eddigi projekt valamilyen szempontból emlékezetes volt, már csak azért is, mert egytől egyig mindegyiket a nulláról indítottuk el, és azóta is organikus fejlődés jellemzi a munkánkat. Ha egyet kéne kiemelni, akkor egyből a GINOP pályázatot mondanám. Ez a projekt 2020 elején indult, és az egyik legnagyobb lehetőséget adta számunkra, hogy segítsük és támogassuk vele a magyar design- és divatipart. A COVID okozta első gazdasági problémák megjelenésével egyből elkezdtünk azon dolgozni, hogy felmérjük a különböző vállalatok, tervezők és márkák nehézségeit, és azt, hogy meddig fogják tudni finanszírozni fennmaradásukat a pandémia alatt, hogyan fognak tudni megbírkózni ezzel az új gazdasági helyzettel, majd ezek alapján fogalmaztunk meg javaslatainkat a gazdaság újraindításáért felelős akciócsoportnak. Hatalmas lépés, hogy ezt követően a kormány kiemelt ágazattá nyilváníttota a kreatívipart, melynek köszönhetően  bejelentésre került egy összesen 15 milliárd forintos pályázati keret a divat-és designipari vállalkozások számára. Ezelőtt soha nem volt még példa ilyen mértékű, célzott támogatásra a szektorban működő több mint 12 ezer vállalkozás fejlesztésének érdekében, mely reményeink szerint hozzásegíti a magyar márkákat, hogy ismét versenyelőnnyel induljanak a hazai és nemzetközi piacon.

2021-től az MDDÜrendszeres oktatási stratégiai partnere a MOME-nak, aktív résztvevője lett a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj program elindításának. Miért tartod fontosnak a vállalat ilyen irányú tevékenységét?

Programjainkkal és kurzusainkkal egy széles spektrumú jövőképet tudunk mutatni a fiataloknak, és segíteni tudjuk őket abban, hogy lássák, milyen perspektíva áll előttük. A célunk, hogy üzenetet adjunk át, és tudatosítsuk a fiatal tervezőkben, hogy nem feltétlenül baj, ha nem egyből márkát alapítanak, hanem először elmennek más jól működő vállalatokhoz dolgozni, tanulni és tapasztalni, majd ezek után pár év elteltével vágnak bele a saját vállalkozásuk megalapításába. Sok induló vállalkozás azért bukott el korán, mert a megfelelő kapcsolatok híján nehéz felépíteni azt a szakmai csapatot, akikkel hatékonyan tudnak működni. Ez az együttműködés hatalmas lehetőségeket tartogat a MOME, az MDDÜ, és legfőképpen a diákok számára, akik az ösztöndíj programon keresztül a Young Talent mentorprogramunkba is bekerülhetnek.

Milyen jövőbeli irányokat látsz a divatiparban, mik azok a tendenciák, melyek mentén pozitív változások érhetőek el?

A COVID-nak köszönhetően előtérbe kerültek a tudatos vásárlók, a hazai termékek, a magyar tervezők. A nagyobb vállalatok elkezdték visszaszervezni a gyártást Európába - hiszen Ázsiában hónapokra leállt minden -, ennek köszönhetően már a gyárak működésében is megjelent a fenntarthatóságra való törekvés. Ez nagy lehetőség Magyarország számára is, mert a hazai könnyűipar fellendítésével képes lesz az ország nagy márkák számára is gyártani.

Az elmúlt egy év rettenetesen nehéz volt a magyar tervezők számára, de azt gondolom, mégis volt pozitív hatása, hiszen az emberek elkezdték értékelni a minőségi, tudatosan készült hazai termékeket, különböző mozgalmak indultak a hazai márkák fellendítésére, és mi is mindent megteszünk azért, hogy a járvány lecsengésével ne nulláról kelljen újraindítani a divat- és designipart, hanem a jelenlegi helyzetet az előnyünkre tudjuk fordítani.

 

Fotó: Lakos Máté

Fotó: Lakos Máté

Mit gondolsz a fenntartható design jövőjéről? Szerinted mennyire fog teret nyerni a környezettudatosság a világ egyik leginkább környezetszennyezőbb iparágában? 

Muszáj teret nyernie. A felmérések szerint a mai fiatal generáció már 5%-kal hajlandó többet fizetni egy adott termékért, ha az etikusan készült. Persze a fenntarthatóság fogalma nem merül ki annyiban, hogy egy termék alapanyaga vegán; ez egy sokkal összetettebb problémakör, és csak akkor lehet eredményesen megoldani, ha sikerül elérni az iparágban és a társadalomban a teljes gondolkodásváltást. Ez egy lassú és nagyon komplex edukációs folyamat. Az Ügynökségünkkel ez az idei fő projektünk: hogy előállítsunk egy olyan dokumentumot, amely irányadó tud lenni, és segíti az iparági szereplőket abban, hogy át tudjanak állni környezettudatos működésre. A gyártási folyamatok átalakítása, újragondolása a legnehezebb rész, hiszen ezek az iparág legszennyezőbb tényezői. Itthon is egyre több designer áll át a tudatos, környezetbarát tervezésre, és azt gondolom, hogy ha így haladunk tovább, öt éven belül hatalmas változásokat érhetünk majd el mind a tervezői attitűd, mind a gyártási folyamatok, mind a vásárlók gondolkodásának szempontjából.

Milyen tanácsokat fogalmaznál meg azoknak a feltörekvő fiataloknak, akik saját márkát szeretnének indítani?

Azt tanácsolnám a fiataloknak, hogy addig ne kezdjenek bele egy saját márka megalapításába, amíg nincs meg hozzá a kellő gyakorlati tudásuk. Fiatalként alázatosnak kell lenni, és azt gondolom, az egyetem utáni első pár évben az a legfontosabb, hogy tovább fejlődjünk, tapasztaljunk, tanuljunk és kapcsolatokat építsünk, ekkor érdemes elmerülni más márkák működésében, és a gyakorlati tudással kiegészülve később belevágni a saját márka megalapításába. 

Aki mégis úgy dönt, hogy az egyetem után egyből saját márkát indít, annak azt tanácsolom, hogy figyeljen a környezetére, a reakciókra, hogy mindig a vásárlók igényei legyenek a középpontban, és ezek visszaköszönjenek a tervezési folyamat során. 

Ha valakinek az eladás és a profit a célja, és nem feltétlenül a művészeti önmegvalósítás, akkor konzisztensnek kell lennie, és elengedhetetlen, hogy újból és újból visszahozza azokat a termékeket, melyekből a legtöbbet tudta eladni. Ez hosszútávon meghatározza a márka identitását, erősíti annak stílusát és segít megnyerni a visszatérő vásárlókat. Egy sikeres vállalkozás működtetéséhez három dolog elengedhetetlen: a folyamatos önreflexió, a tapasztalatszerzés, és az állandó tanulás.

A Magyar Divat & Design Ügynökség a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként alakult meg 2018-ban azzal a céllal, hogy hatékony és strukturált, koordinált szakmai támogatást nyújtson a divat és design ágazat minden szereplője számára. Céljuk a hazai designipar fejlesztése, fellendítése, a szakmai védőháló és ugródeszka biztosítása, valamint a divatipari szereplők segítése a megfelelő szakmai tudás elérésében és a kereskedelmi lehetőségek kiaknázásában.

Publikálva: 2021-02-25 15:14:00